Βραδιά για τον Ερρίκο Χατζηανέστη

Βραδιά για τον Ερρίκο Χατζηανέστη

Το 1994, στις 10 Οκτωβρίου, στο εντευκτήριο της 3ης Σεπτεμβρίου 56, διοργανώθηκε από το ΣΑΑΣΑ, σε συνεργασία με το ΣΑΕ, βραδυά αφιερωμένη στους καθηγητές των καθηγητών μας με κεντρικό ομιλητή το γυμνασιάρχη του Αβερωφείου Ερρίκο Χατζηανέστη.

Ακμαίος, ευγενής και κομψός, ο Ε. Χατζηανέστης υποδεχόταν γεμάτος συγκίνηση τους παλιούς μαθητές του που προσήλθαν για να τον δουν και να τον ακούσουν.

Στις 8μμ, μετά από σύντομη εισήγηση των Π. Καρματζού και Β.Βαγή, ο τιμώμενος ‘Χάγκ’ έκανε σύντομη αναδρομή στην πριν από αυτόν κατάσταση στα εκπαιδευτήριά μας, επί γυμνασιαρχείας των προκατόχων του, Κ.Φτυαρά και Μ.Χαβιαρά. Ανεφέρθηκε σε πτυχές που αφορούσαν τη νομική υπόσταση των σχολείων της ΕΚΑ που κινδύνευε ν’ ανατραπεί λόγω της αλλαγής καθεστώτος στην Αίγυπτο.

Ο Χατζηανέστης μίλησε επί μακρόν για τη λειτουργία του Αβερωφείου, διάνθισε την αφήγησή του με εύθυμα περιστατικά και μας έφερε στο μυαλό αναμνήσεις από το σχολείο που όλοι μας τόσο πολύ αγαπήσαμε, παρά την αυστηρότητα και πειθαρχία που επικρατούσαν σ΄αυτό. Το Αβερώφειο Γυμνάσιο διέθετε σοβαρό έμψυχο υλικό, τους καθηγητές του, αλλά και άψυχο υλικό, εργαστήρια, βιβλιοθήκη με σπάνια βιβλία, κλασική δισκοθήκη και όλο τον απαραίτητο εξοπλισμό, που στα χέρια μαθητών και έμπειρων καθηγητών, αποδείχθηκε θαυμάσιο εργαλείο για την ανάδειξη μελλοντικών επιστημόνων και γενικότερα επιτυχημένων πολιτών της κοινωνίας μας.

Από τους εκπαιδευτικούς, που λόγω ηλικίας δεν μποόρεσαν να παραβρεθούν εκείνη τη βραδιά, ήταν και ο Αβερωφίτης καθηγητής Κώστας Φτυαράς. Το υπέργηρο, αλλά πάντα σύγχρονα σκεπτόμενο αυτό μέλος μας, μέχρι το θάνατό του παρακολουθούσε την πορεία του ΣΑΑΣΑ και συμβούλευε τηλεφωνικά τα μέλη του ΔΣ.
Μίλησε αρκετά ο Χατζηανέστης για τους συναδέλφους του καθηγητές και εξέφρασε την εκτίμησή του για τον καθένα χωριστά.
Μεταξύ άλλων ανέφερε:

Ωραίο και καλό το εκπαιδευτήριο του Αβερωφείου, δύσκολος όμως ο ρόλος του εκπαιδευτικού που έρχεται σ’ επαφή με τα παιδιά, εξοικειώνεται με αυτά, τ’ αφουγκράζεται καλύτερα. Πιο δύσκολος ο ρόλος του γυμνασιάρχη, που πρέπει με το δικό του τρόπο, ν’ αποστασιοποιηθεί αλλά και να πλησιάσει, να συντονίσει το σύλλογο καθηγητών, να παρακινήσει καθηγητές και μαθητές να εκπονήσουν εργασίες και να προετοιμάσουν ομαδικές εκδηλώσεις ώστε να δημιουργηθεί ξεχωριστή εκπαιδευτική και παιδαγωγική ατμόσφαιρα. Ατμόσφαιρα που θα έφερε την ιδιαίτερη σφραγίδα των συντελεστών της κάθε εποχής. Όμως αυτό που αναφέρω ως ρόλο, συμπλήρωσε, δεν παύει να είναι λειτούργημα και ο καλύτερος εκτιμητής των καθηγητών είναι ο μαθητής που τους κρίνει, πέραν από τις προσωπικές του αδυναμίες, σαν τέλειους δασκάλους ή σαν ακατέργαστα διαμάντια, ή ημιπολύτιμους λίθους, ή απλές πέτρες χωρίς ιδιαίτερη αξία.

Ο Χατζηανέστης, επιφανής φιλόλογος, προσέφερε πολλά, όχι μόνο στο Αβερώφειο, αλλά και στην εκπαίδευση γενικότερα. Ο μεγάλος μας όμως δάσκαλος, τον Ιανουάριο του 2001, ξεκίνησε για το τελευταίο του μεγάλο ταξίδι. Έτσι, έπαψε να ζει ανάμεσά μας, για να μας προσφέρει το απόσταγμα της γνώσης του. Salve , δάσκαλε, φίλε μας Ερρίκο.

Γιώργος Οικονομίδης